Kamery samochodowe marki 70mai cieszą się dużą popularnością, głównie ze względu na dobrą jakość obrazu. Osobiście używamy jednego z pierwszych modeli, z którego jesteśmy bardzo zadowoleni. Tym razem jednak skupimy się na nowości z obsługą 4K, 70maj A810.
Kamera dostępna jest w zestawie wraz z kamerą tylną oraz tzw Zestaw sprzętowy, który potrzebujemy do monitorowania podczas parkowania. W recenzji przyjrzymy się sposobowi podłączenia, jakości obrazu obu aparatów i zapoznamy się z poszczególnymi funkcjami.
Gdzie kupić 70mai A810?
Kamerę samochodową 70mai A810 można kupić za pośrednictwem oficjalny sklep producenta 70mai na znanym rynku internetowym Aliexpress.
Najlepsze kupony na aparat 70mai A810
Wysyłka z Chin jest całkowicie bezpłatna i zajmie około 2-3 tygodni. Zaletą jest dostępność sprawdzonej, bezcłowej wysyłki Aliexpress Selection Standard.
Specyfikacja techniczna
Model | Zestaw kamer samochodowych 70mai 4K 810 HDR (A810-2) |
---|---|
wymiary | 36.3 x 59.8 x 88 mm |
Wyświetl | 3 "IPS |
Rozdzielczość wyświetlacza | 640 360 x px |
Rozdzielczość wideo | 3840 2160 x px |
czujnik | Sony Starvis2 IMX678 |
clone | f / 1.8 |
Kąt strzału | 150 ° |
Batéria | 500 mAh |
Podwójne nagrywanie | przednia kamera 4K HDR + tylna kamera 1080p HDR |
4G | fakultatywny |
Wbudowany GPS | nie |
Zawartość i jakość opakowania
Kamera samochodowa 70mai A810 została nam dostarczona przez DHL w pudełku o wymiarach 23.5 x 20.5 x 8 cm i wadze 0.9 kg. Doceniamy podwójne opakowanie z dodatkowym pudełkiem wraz z osłoną silosu i rozpórką pneumatyczną.
W naszej ofercie dostępny jest także zestaw z małą kamerą tylną i zestawem sprzętowym oznaczonym UP03. Umieszczono go w osobnym, niewielkim pudełku. Oprócz kamer w głównym pudełku znajduje się także para kabli, przedni uchwyt na kamerę, para folii elektrostatycznych na szybę, adapter do ładowania z parą portów USB i plastikowe narzędzie do ukrywania kabli w uszczelce w samochodzie.
Opakowanie jest zatem wyjątkowo wysokiej jakości i zawiera wszystko, co niezbędne do montażu kamer.
Design i jakość wykonania
Główny, przedni aparat ma wymiary 36.3 x 59.8 x 88 mm i bardzo elegancki wygląd. W aparacie dominuje duży 3-calowy wyświetlacz IPS, który nie jest dotykowy, ale do sterowania służą cztery przyciski pod wyświetlaczem.
Po jednej stronie aparatu znajdziemy przycisk służący do jego włączania/wyłączania oraz podświetlania wyświetlacza, natomiast po drugiej stronie znajdują się porty do podłączenia zasilacza i tylnej kamery. Nie zabrakło także slotu na kartę pamięci MicroSD.
Tylny aparat nie zawiera żadnych elementów sterujących i jest znacznie mniejszy niż przedni. Kabel jest w nim trwale podłączony, bez możliwości jego rozłączenia. Mały moduł z obiektywem można obrócić w pionie w przypadku obu aparatów.
Podłączenie i montaż w samochodzie
Podłączenie kamer jest bardzo proste, a cały proces zajmie Ci kilka minut. Pierwszym krokiem jest naklejenie folii elektrostatycznej na szybę samochodu. Kamerę umieściliśmy tuż pod środkowym lusterkiem na przedniej szybie, więc folię przykleiliśmy właśnie tutaj. Niestety nie udało nam się go przykleić bez pęcherzyków powietrza, co jest jedynie problemem estetycznym.
Następnie przykleiliśmy kamerę do folii elektrostatycznej. Na tym etapie zalecamy najpierw włączyć kamerę, aby zobaczyć na wyświetlaczu, czy klejesz prosto. Ponieważ obiektyw obraca się tylko w jednym kierunku, czyli w pionie, po sklejeniu aparatu można go regulować tylko częściowo, obracając obiektyw.
Kabel łączy się z kamerą z boku i jest na tyle długi, że można go schować pomiędzy przednią szybą a tapicerką wnętrza a następnie w uszczelce drzwi, pod siedzeniem lub przednim schowkiem do gniazda 12 V. Adapter posiada 2 porty , dzięki czemu oprócz aparatu można nim także ładować telefon.
Tylny aparat ma także własną naklejkę elektrostatyczną, która jest oczywiście mniejsza. Nakleiliśmy go na tylną szybę bagażnika, gdzie następnie w ten sam sposób przykleiliśmy aparat. Kabel do tylnej kamery jest dłuższy, ale łączy się go nie z adapterem, a samym przednim aparatem.
Zestaw sprzętowy bez obsługi 4G
O latawcu HW już pisaliśmy w naszej recenzji za stylowy aparat z 70 maja o nazwie Omni, więc opiszemy go tylko pokrótce. HW kit służy do odblokowania funkcji monitorowania pojazdu podczas parkowania, za pomocą którego udostępniamy kamerze stałe zasilanie prądem elektrycznym, niezależnie od tego czy samochód jest uruchomiony czy nie.
Zestaw sprzętowy ma kabel USB-C na jednym końcu i trzy kable na drugim końcu. Są one oznaczone jako VCC+, ACC i GND. Czerwony przewód VCC+ wymaga podłączenia do źródła napięcia 12 V, które jest dostępne nawet przy wyłączonym zapłonie. Do źródła podłączony jest żółty kabel ACC, który po przekręceniu kluczyka załącza napięcie 12 V. Czarny GND służy do uziemienia i łączy się z dowolną metalową częścią samochodu.
Film z połączeniem znajdziesz poniżej:
Jednak najnowszy model zestawu sprzętowego marki 70mai, oznaczony jako UP03, obsługuje również sieci 4G. Po prostu go w nim umieszczasz SIM karta, która pozwala na połączenie się z kamerą z dowolnego miejsca.
Łączenie się ze smartfonem
Kamerę 70mai A810 można także łatwo połączyć ze smartfonem za pomocą aplikacji 70mai o tej samej nazwie. Smartfon automatycznie odnalazł aparat w pobliżu zaraz po uruchomieniu aplikacji, dzięki czemu nie musieliśmy szukać go na liście urządzeń.
Samo parowanie jest wówczas bardzo proste i szybkie. Polega na włączeniu hotspotu WiFi kamery, z którą następnie łączy się smartfon. Parowanie jest zatem bardzo proste i szczególnie szybkie.
Wideo i jego jakość
Kamery 70mai są dobrze znane ze swojej jakości wideo, co czyni je dość popularnymi. Nowość osiąga rozdzielczość aż 4K 3840 x 2160 px dzięki sensorowi Sony Starvis 2 IMX678 o rozmiarze 1/1.8″. Niestety, wideo 4K ma liczbę klatek na sekundę wynoszącą tylko 25 kl./s, podczas gdy przy 60 kl./s dostępna jest tylko rozdzielczość Full HD.
Producent deklaruje krystalicznie czysty obraz przy niskim poziomie szumów i wyrafinowanym algorytmie HDR, który producent sam opracowuje. W materiałach prezentacyjnych znajdziesz także kilka technologii o nazwach takich jak MaiColor Vivid+ Solution czy 70mai Night Owl Vision. Dbają one o oddawanie barw i fotografowanie przy słabym oświetleniu.
W rzeczywistości jakość wideo jest naprawdę bardzo dobra. Obraz jest wyraźny, tablice rejestracyjne samochodów są czytelne i w zasadzie nie mamy tu żadnych zastrzeżeń. Ty też jesteś świetnynamizasięg, co widać przy mocnym nasłonecznieniu lub przy wyjściu z garażu podziemnego.
Po zmroku na filmie widać już szum, ale jakość jest nadal dobra. Jedynym problemem może być odblask świateł samochodów, który aparat mógłby lepiej tłumić.
Kamera tylna i nagrywanie
W tym przypadku jednak tylny aparat schodzi na dalszy plan i jest raczej jedynie dodatkiem. Nawet na stronie producenta jest on jedynie wymieniony wśród akcesoriów z bardzo krótkim opisem parametrów: 1080p HDR, FOV 130° i przysłona f/2.0.
Jakość obrazu z tylnej kamery jest znacznie słabsza. Na filmach często widać szumy, ostrość nie jest idealna i np. tablice rejestracyjne samochodów są w większości czytelne tylko wtedy, gdy nasz samochód nie jest w ruchu.
W przypadku tego zestawu wideo zapisywane jest na karcie pamięci MicroSD, która nie jest dołączona do zestawu. Po pierwszym włożeniu karty należy ją sformatować.
Filmy z kamery przedniej i tylnej mają własne foldery. Chociaż kamery nagrywają w sposób ciągły podczas jazdy, wideo nie jest ciągłe, ale podzielone na wiele filmów, każdy o długości jednej minuty.
W oddzielnych folderach znajdują się także filmy z wydarzeń, parkingi, timelapse i zdjęcia. Następnie w każdym z nich znajdują się dwa foldery, osobno dla przedniego i tylnego aparatu.
Sterowanie i menu główne
Kamera samochodowa 70mai A810 włącza się zawsze natychmiast po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Na chwilę pojawia się logo marki 70mai, po czym na wyświetlaczu widzimy transmisję obrazu na żywo z głównego, przedniego aparatu. Za pomocą pierwszego przycisku po lewej stronie możemy w łatwy sposób przełączyć obraz na tylną kamerę.
Drugi przycisk służy do nagrywania filmu awaryjnego, trzeci do przejścia do albumu z filmami i zdjęciami, a ostatni, czwarty do przejścia do ustawień.
Ustawienia
W sekcji ustawień znajdziemy następujące menu: ustawienia wideo, ustawienia systemu, format, bezpieczne parkowanie, inteligentna podróż, ustawienia dźwięku, pobierz aplikację, zaktualizuj system, przywróć ustawienia fabryczne, aktywuj gwarancję oraz w aplikacji.
Ustawienia wideo umożliwiają zmianę długości filmu (1, 2 lub 3 minuty), rozdzielczości wideo, HDR, ustawienie częstotliwości odświeżania (PAL 50 Hz, NTSC 60 Hz lub JPN 55 Hz), wyświetlenie prędkości i danych GPS w filmie lub logo 70mai.
W ustawieniach systemu możemy dostosować hotspot WiFi kamery, czas aktywacji wygaszacza ekranu, automatyczne wyłączanie po zatrzymaniu samochodu, czas systemowy, język, format danych czy stan GPS.
Pozycja Bezpieczne parkowanie zawiera opcje funkcji monitorowania miejsca dla zaparkowanego samochodu. Tutaj możemy ustawić wykrywanie kolizji, ruchu lub włączyć nagrywanie poklatkowe.
Inteligentne podróżowanie dotyczy ADAS i filmów awaryjnych, w których możemy włączyć lub wyłączyć nagrywanie wideo w sytuacjach awaryjnych wraz z czułością (wysoką, średnią lub niską). Dzięki systemowi ADAS mamy do wyboru indywidualne funkcje, gdzie ruch pojazdu należy do przodu nami, zjechanie z pasa ruchu, kolizja z pojazdem poprzedzającym nami lub kolizji z osobą i pojazdem.
Nagrywanie dźwięku jest domyślnie wyłączone i ta opcja jest jednym z ustawień dźwięku. Oprócz tego znajdziemy tu także włączanie/wyłączanie sygnału połączenia, dźwięku przycisków oraz głośności głośnika.
Zastosowanie i jego możliwości
Aplikacja 70mai działa poprzez połączenie Wi-Fi z hotspotem aparatu. Na ekranie głównym znajduje się wyświetlacz wideo na żywo i kilka opcji. Całe środowisko jest bardzo proste i przejrzyste.
Przyciski pod podglądem kamery służą do wyłączenia nagrywania, zrobienia zdjęcia i przełączenia na tylny aparat. Album i ustawienia są dostępne poniżej.
Poszczególne filmy wyświetlane są w albumie w poszczególnych kategoriach lub na osi czasu. Łączy wszystkie klasyczne filmy w oś czasu, po której możemy łatwo poruszać się do tyłu lub do przodu, a nawet pobierać filmy na smartfona.
W ustawieniach znajdują się niemal wszystkie ustawienia, które znajdziemy także w aparacie, a o których pisaliśmy już powyżej.
Monitoring zaparkowanego samochodu i ADAS
Jak wspomnieliśmy wcześniej, po podłączeniu kamery poprzez HW kit, funkcja monitorowania podczas parkowania zostanie odblokowana. Funkcja ta aktywuje się minutę po wyłączeniu i rozpoczyna nagrywanie, jeśli kamera wykryje ruch w swoim polu widzenia.
Podłączenie HW kit odblokowuje także funkcję ADAS, która jest swego rodzaju systemem wspomagania. Informuje o opuszczeniu pasa ruchu przez pojazd poprzedzający nami lub pieszych na drodze. Ponieważ obsługujemy język czeski, informacje głosowe z tej usługi pomocy są w języku czeskim.
Szczerze mówiąc, uważamy, że ta funkcja jest mniej więcej bezużyteczna. Niemal za każdym razem, gdy zjeżdżaliśmy z pasa ruchu, słyszeliśmy komunikat „Zjechanie z pasa jazdy”, nawet podczas wyprzedzania lub skręcania. Ponadto prawie za każdym razem, gdy zbliżasz się do samochodu z przodu nami kamera powiadomi nas o tym fakcie, nawet jeśli nie jest to sytuacja awaryjna.
70mai A810: Ocena końcowa
Kamera samochodowa 70mai A810 oferuje piękny obraz w przyjemnych kolorach, dobry dynamizasięg, a nawet rozdzielczość do 4K. Miłym bonusem jest tylna kamera, która choć nie ma takich samych parametrów, przyda się szczególnie podczas nagrywania kolizji lub podejrzanej aktywności w pobliżu samochodu.
Główny aparat oferuje szereg ustawień, które możemy zmienić bezpośrednio z poziomu aparatu lub wygodnie w aplikacji 70mai za pośrednictwem smartfona. Dostępny jest także monitoring przestrzeni podczas parkowania, wykrywanie kolizji, system ADAS oraz ciągła rejestracja wideo poklatkowego.
Być może jednym z niewielu minusów jest liczba klatek na sekundę, która przy rozdzielczości 4K wynosi tylko 25 kl./s. Więcej, czyli 60 kl./s dostępne jest jedynie w rozdzielczości Full HD, co zresztą też nie jest wcale złe i w wielu przypadkach w zupełności wystarczy.
Jadąc samochodem lepiej mieć więcej fps niż wyższą rozdzielczość. Czyli fhd jest idealne... Przy 4k i przed jadącym samochodem trudno rozpoznać tablicę rejestracyjną