Xiaomi Suzuki Jimny to samochodzik RC sterowany smartfonem za pomocą technologii Bluetooth. To bardzo szczegółowy model popularnego Suzuki Jimny w skali 1:16. Obsługiwany jest przez smartfon i obiecuje niezłą zabawę nie tylko najmłodszym. Testowaliśmy ten samochód w redakcji, a teraz przedstawiamy Wam nasze doświadczenie w formie recenzji.
Gdzie kupić Xiaomi Suzuki Jimny |
Samochód zdalnie sterowany Xiaomi Suzuki Jimny można kupić u kilku międzynarodowych sprzedawców. Zamówiliśmy nasze w popularnym e-sklepie Banggood z dostawą z czeskiego magazynu bez dodatkowych opłat.
Zawartość opakowania
Xiaomi Suzuki Jimny przychodzi w kompaktowym pudełku ze zdjęciami samochodu w terenie i podstawowymi specyfikacjami technicznymi, ale tylko w języku chińskim. Ponieważ ten model samochodu nie ma wersji globalnej przeznaczonej na rynek europejski, nie znajdziemy tutaj również instrukcji w języku angielskim.
W środku jest tylko sam model auta, kabel do ładowania oraz instrukcja w języku chińskim z serią naklejek. Samochód umieszcza się w kartonowym opakowaniu, a następnie również w folii ochronnej, dzięki czemu jest zabezpieczony przed uszkodzeniami czy zarysowaniami.
Folie ochronne są również naklejane na szyby modelu, dzięki czemu nie mamy absolutnie żadnych zastrzeżeń co do zapakowania i zabezpieczenia produktu przed jakimkolwiek uszkodzeniem. Produkt jest dobrze zapakowany.
W pakiecie nie ma pilota, gdyż jest to inteligentny model sterowany za pomocą aplikacji w smartfonie i technologii Bluetooth.
Jakość wykonania i wzornictwa
Zaprojektowany za zgodą japońskiego producenta samochodów, model ten jest bardzo wierną kopią prawdziwego Suzuki Jimny w pomniejszonej formie. Jeśli chodzi o wygląd korpusu, model jest nie do odróżnienia od jego większego oryginału. Jest bardzo szczegółowy i na pierwszy rzut oka robi wrażenie wyjątkowo wysokiej jakości. Na poniższych zdjęciach można porównać prawdziwy samochód z jego modelem.
Cały model jest wykonany z plastiku, ale nie ma tanich plastików, które robiłyby kiepskie wrażenie. Wręcz przeciwnie, wszystko idealnie do siebie pasuje. Podwozie również zostało przeprojektowane i oferuje napęd 4 × 4 z zamkniętym mechanizmem różnicowym, dzięki czemu koła obracają się z tą samą prędkością w tym samym czasie. Ta funkcja jest jedną z kluczowych cech samochodów terenowych.
Osie prowadzące do mechanizmu różnicowego również są plastikowe, ale biorąc pod uwagę niewielką wagę modelu wynoszącą zaledwie 350 g, nie powinno to stanowić problemu. Oczywiście, gdyby niektóre części poddawane obciążeniom były aluminiowe, ich żywotność uległaby wydłużeniu.
Dostępna jest również wysokiej jakości resorowana rama z czterema amortyzatorami. Zawieszenie działa dobrze, a dopełnieniem są miękkie opony, które kopiują każdą przeszkodę. Samochód jest bardzo dobrze wyposażony nawet w trudny teren. Dlatego może być używany nie tylko w pomieszczeniach, ale także na zewnątrz.
Ciekawym detalem są gumowe lusterka wsteczne. Dzięki zastosowaniu gumy nie pękają podczas ewentualnego upadku czy przewrócenia.
Pierwszy start
Xiaomi Suzuki Jimny zapinany jest od dołu na okrągły i pojedynczy guzik na całym modelu. Po włączeniu jego podświetlenie zmienia kolor na niebieski i model jest gotowy do sparowania z aplikacją na smartfonie. Aplikacja jest dostępna w sklepie Google Play i nosi nazwę Mój inteligentny samochód RC.
Za każdym razem, gdy włączasz aplikację, musisz sparować samochód przez Bluetooth. Aplikacja musi wyszukiwać samochodzik wraz z jego numerem seryjnym. Późniejsze parowanie jest łatwe, wystarczy kliknąć na wyszukany samochód i wszystko dzieje się automatycznie.
Po udanym parowaniu Xiaomi Suzuki Jimny jest gotowy do jazdy. Tutaj napotkaliśmy mały problem - aplikacja była również w języku chińskim i czasami nadal przełącza się na ten język. Dzięki instrukcjom na YouTube znaleźliśmy w aplikacji możliwość zmiany języka na angielski.
Kontrola aplikacji i ustawienia
Na głównym ekranie aplikacji znajdują się wszystkie elementy do sterowania samochodem i wyświetlania stanu baterii. W lewej części znajduje się dźwignia gazu (kierunek do przodu i do tyłu), aw prawej kierownica (kierunek prawy i lewy).
Dostępnych jest również kilka ustawień, takich jak ogranicznik prędkości lub automatyczne uruchamianie hamulca. Jeśli w tym trybie zwolnimy palec z dźwigni gazu, samochód się zatrzyma i nie będzie dalej ruszał z bezwładności. Sterowanie można również obsługiwać poprzez przechylanie smartfona.
Możesz także regulować stopień obrotu przednich kół podczas pokonywania zakrętów, co wpływa na promień skrętu samochodu. Dzięki tej regulacji można również wyregulować prostą pozycję przednich kół. Jeśli więc samochód nie jedzie po bardzo prostym torze, możesz go dostroić tutaj.
W ustawieniach, oprócz języka, istnieje możliwość zmiany położenia elementów sterujących na ekranie głównym, dzięki czemu dla leworęcznych można przełączyć sterowanie przepustnicą w prawo i sterowanie w lewo. Następnie znajdziesz samouczek, który zaznajomi Cię ze sterowaniem i informacjami o aktualnej wersji aplikacji. Sama aplikacja jest tak prosta, ale oferuje wszystko, czego potrzebujesz do działania.
Samochód od razu reaguje na sterowanie z aplikacji i choć początkowo byliśmy sceptyczni, takie sterowanie przez smartfona przebiega bezproblemowo i nie mieliśmy problemów z zasięgiem. Ponieważ samochód ma wymiary ok. 235 x 120 x 115 mm, aż będzie dostatecznie widoczny, sygnał jest dobry, a połączenie w ogóle nie wygląda. Na zewnątrz samochód jest ledwo widoczny z odległości 50 m, ale zasięg jest nadal dobry.
Charakterystyka jazdy
Jak wspomnieliśmy powyżej, sterowanie jest bardzo proste i wszystko działa świetnie. Z auta będą się bawić nie tylko dzieci, ale także dorośli. To świetna zabawka do odprężenia.
Jeździliśmy z nim głównie pod dachem, ale próbowaliśmy tego też kilkakrotnie na łonie natury lub na osiedlu. Z łatwością radzi sobie z trudniejszym terenem leśnym z przeszkodami, problemy sprawia jedynie wysoka i gęsta trawa, której oczywiście nie jest w stanie pokonać, gdyż sam samochód waży zaledwie 350 gramów.
Jeśli chodzi o sterowanie, preferujemy sterowanie dotykowe i sterowanie na ekranie smartfona, ale ciekawa jest też kontrola pochylenia smartfona, która też działa doskonale.
Po prostu brakowało nam oświetlenia. Szkoda, że producent nie umieścił w reflektorach części diod LED, które pozwoliłyby na użytkowanie auta nawet po ciemku. Jeśli chodzi o dźwięk, auto jest bardzo ciche i słychać tylko słaby dźwięk silnika, któremu towarzyszy lekko skrzypiący dźwięk.
Co jest pod maską?
Nie rozmontowaliśmy auta, ale dość dobrze widzimy go pod karoserią od spodu. Na pudełku znajduje się również zdjęcie bez ciała. Wewnątrz znajduje się tylko mały, klasyczny motocykl, który napędza model samochodu.
Oprócz silnika głównego w przedniej osi znajdziemy serwomotor, który dba o skręcanie kół na boki. Ponadto jest tylko jednostka sterująca i moduł Bluetooth.
Wytrzymałość i ładowanie
Samochód posiada zintegrowany akumulator o pojemności 500 mAh. Podana przez producenta wytrzymałość na jedno ładowanie wynosi 30 minut. Wytrzymałość przetestowaliśmy na lekko pochyłym trawniku, na którym wjechał nasz samochód niesamowite 54 minuty.
Od około połowy pojemności akumulatora zaczęły spadać osiągi i pod koniec samochód jechał do tyłu znacznie wolniej niż przy w pełni naładowanym akumulatorze. Niemniej jednak ogólna wytrzymałość jest powyżej oczekiwań. Zwykle wytrzymałość takich samochodów kształtuje się na poziomie 20 - 25 minut.
Ładowanie jest obsługiwane bardzo ciekawie. Producent umieścił w wydechu port ładowania. W pakiecie nie ma jednak adaptera, a jedynie kabel USB, który wystarczy podłączyć do komputera, power banku lub dowolnego adaptera z ładowarki do smartfona. Ładowanie trwa około 1 godziny.
Ocena końcowa
Xiaomi Suzuki Jimny to świetna zabawka dla wszystkich grup wiekowych. Szczególnie doceniamy dobre właściwości jezdne i wysokiej jakości, wyrafinowane zawieszenie.
Plusem jest również zintegrowany akumulator, który ładuje się sprawnie w samochodzie, poprzez port ładowania ukryty w wydechu. Ponieważ samochodem steruje się smartfonem, nie musisz nosić przy sobie pilota. Wystarczy zainstalować aplikację, sparować samochód i można jechać.
Negatyw widzimy w przypadku braku oświetlenia, które umożliwiałoby działanie nawet w ciemności.